Getekend portret in kleur – stap voor stap

Dit is een nieuw portret dat ik met kleurpotloden aan het inkleuren ben. Iedere dag dat ik heb gewerkt aan het portret plaats ik hier een korte update inclusief een foto. Daardoor kan je volgen hoe de tekening stap voor stap tot stand komt. Zodra ik een of meer uurtjes de tijd heb op een dag werk ik verder aan dit portret.

De tekening heb ik met een stukje schilderstape vastgeplakt op een plankje dat op mijn schilderezel staat.

25-09-2022

Eerst heb ik met een HB-potlood zo licht mogelijk de belangrijkste contouren van het portret overgetrokken van de originele foto. Zo weet ik zeker dat bijvoorbeeld de vormen van de ogen, neus, mond en het kapsel, de verhoudingen en de vouwen van de kleding in orde zijn.

Vervolgens ben ik begonnen met het inkleuren van de ogen, de huid om de ogen en de wenkbrauwen. Ik heb geleerd dat als je de ogen als eerste gaat tekenen, je op die manier meteen de expressie goed in het portret krijgt.

Alles bij elkaar heb ik er vandaag zo’n 3 uurtjes aan gewerkt.

26-09-22

De volgende stap, het tekenen van de mond. Hierbij zit het lastige er vooral in om bij de tanden de illusie van schaduw te wekken richting de mondhoeken. En net als bij de ogen ben ik ook voortdurend aan het zoeken naar de juiste kleuren. Bij de tanden heb ik heel licht de kleuren Raw Umber en Brown Ochre gebruikt.

Een belangrijke tip voor bij het tekenen is sowieso om niet al te veel je potlood op het papier te drukken tijdens het tekenen. Begin met een lichte laag waarbij je nauwelijks op het papier drukt. De polychromos kleurpotloden die ik bij dit portret gebruik geven zelfs dan genoeg pigment af. Bij andere merken is het handig om eerst op een proefblaadje te kijken hoeveel pigment een potlood afgeeft. Het fijne bij een lichte laag is dat je dan bij dit merk verschillende kleuren door kan mengen. Bij bijvoorbeeld het inkleuren van de huid is dat heel handig.

Bovendien kan je dan foutjes makkelijker corrigeren én, wil je de kleur feller hebben, dan kan je altijd extra lagen van de kleur over elkaar heen aanbrengen. Uiteindelijk is het echt een kwestie van het portret in laagjes opbouwen als je een mooi resultaat wilt krijgen.

Vandaag heb ik er zo’n twee uur aan gewerkt. De positie van de neus wordt langzaam maar zeker zichtbaar en die ga ik dan ook de volgende keer tekenen.

29-09-22

De volgende stap bestaat uit het tekenen van de neus, het deel van het oor dat zichtbaar is en ik heb een klein deel van het haar getekend. Waar ik flink mee heb zitten puzzelen is hoe donker ik het neusgat ga maken die je in het portret ziet.

Het is een kwestie van duidelijk afstemmen hoe de verhouding er uit komt te zien qua licht en donker in het portret. Als ik later het gehele kapsel ga inkleuren zie je ook dat bijvoorbeeld de schaduwen in het gezicht veel te licht zijn. Dan ga ik die wat meer aan zetten zodat het een mooier geheel vormt. Het gezicht komt ook veel meer naar voren als de vlakken daaromheen wat donkerder worden. Aan de voor de kijker rechterkant van het gezicht komt nog een hand. Daar ga ik de volgende keer aan de slag. En dan wordt het interessant om te kijken hoe ik de schaduw daar donker genoeg kan krijgen voor een mooi contrast met het gezicht, en licht genoeg om als hand een mooi geheel te vormen.

En het moment waarop ik de hals ga inkleuren komt er ook aan.

09-10-22

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gegeven van mijn, met kleurpotloden getekende, portret. Zoals je ziet, heb ik inmiddels haar arm en het zichtbare deel van haar hand getekend. Ook heb ik haar hals getekend en ben ik begonnen met het haar. Op dit moment krijg ik meer overzicht over de diverse schaduwtinten in het portret en ben ik ook voorzichtig aan het kijken of en hoe ik de schaduwen in het al getekende gezicht kan gaan aanpassen. Om zo een mooier geheel te krijgen.

De volgende stap is om het gehele kapsel te gaan tekenen. Daardoor komt het gezicht nog meer naar voren.

11-10-22

Vandaag ben ik verder gegaan met het haar, dat ik inmiddels bijna helemaal heb getekend. Ook heb ik een aantal schaduwen in het gezicht extra aangezet. Hierbij zit ik voortdurend te kijken naar bijvoorbeeld de kleur van het haar. Hoe ik bijvoorbeeld de linkerkant op een mooie manier wat donkerder kan maken, in dit geval met wat Walnut Brown 177. Ook zit ik nog te kijken hoe ik de schaduwen van het haar nog wat beter over het gezicht kan laten vallen.

De volgende stap gaat worden, het inkleuren van de kleding. Ga ik het helemaal uitwerken, of laat ik het wat rustiger zodat het gezicht alle aandacht blijft trekken. Ik ga er nog even over nadenken.

16-10-22

Ik ben aan de slag gegaan met het tekenen van de blouse. De basiskleur is Cadmium Orange 111 die ik in een lichte laag heb aangebracht en daar ben ik met een doezelaar overheen gegaan. Daarnaast heb ik de kleuren Terracotta 9201-186, Burnt Sienna 283, Walnut Brown 177, Dark Sepia 175 en Black 199 gebruikt.

Aan het begin zat ik te zoeken naar de soms ietwat roodachtige kleur die ik op de foto zag die ik als referentie gebruik. Ik heb verschillende kleuren uitgeprobeerd en uiteindelijk kwam ik uit op gebrande sienna. En de kleur terracotta heb ik gebruikt om het cadmium oranje op een aantal plekken iets donkerder te maken.

Het is hartstikke leuk om op deze wijze bezig te zijn met het mengen van kleuren van potloden en te zoeken naar manieren om bijvoorbeeld en basiskleur iets donkerder te maken.

Om de plooien van de blouse aan te geven zorgde ik hier en daar voor extra schaduw en op een enkele plek, waar er meer licht op de blouse valt, heb ik een kleine laag van het cadmium oranje weggehaald met een kneedgum. Zo’n gum gebruik ik op twee manieren. Ten eerste kan je de gum kneden en er een puntje van maken waardoor je een beperkt deel weggumt. En ten tweede kan je er, door er mee op de tekening te deppen, een klein beetje pigment weghalen waardoor in dit geval de kleur lichter wordt.

Tijdens het tekenen van de blouse merkte ik dat er nog een stukje haar mist aan de linkerkant. Dat ga ik nog tekenen. Daarnaast draagt ze een armbandje, die ik nog ga tekenen, en ik ga nog een oplossing zoeken voor de bovenste rand van haar arm. Ik wil een duidelijke scheidslijn aanbrengen met de achtergrond, zonder dat achtergrond te donker te maken.