GIMP en InkScape

Het tekenen met potlood en papier blijft iets heerlijks om mee bezig te zijn. Ik ben nu ook weer bezig met het tekenen van een portret en ik kan makkelijk er een uur mee bezig zijn, in volledige concentratie. En daarbij ook zoeken naar nieuwe gereedschappen en materialen om de tekeningen steeds mooier en bijzonderder te maken. Experimenteren is daarbij ook hartstikke leuk om te doen. Maar sinds een aantal maanden ben ik ook bezig met het digitale tekenwerk. Een leuke en interessante aanvulling op wat ik eerder al deed.

Een aantal maanden geleden vond ik in de Haagse hoofdbibliotheek boekjes met daarin inspiratie, tips en technieken om goed te leren tekenen en illustreren. Dit werd gedaan aan de hand van het werk van verschillende kunstenaars die in de boekjes werden beschreven. En die boekjes ‘beperkten’ zich niet alleen tot tekenen met bijvoorbeeld potlood, inkt en papier, maar er werd ook aandacht besteed aan software die je kan gebruiken. Het fijne is dat je daarbij niet gebonden bent aan allerlei dure pakketten die je moet aanschaffen. Er is allerlei open-source software beschikbaar die je ook bij het tekenwerk kan gebruiken. En die helemaal mooi werken in combinatie met een tekentablet.

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het leren gebruiken van twee open-source programma’s: GIMP en InkScape. Het zijn alternatieven voor Photoshop en Adobe Illustrator. De komende tijd wil ik gaan laten zien wat je ermee kan maken, maar voor nu eerst kort een inleiding, wat zijn het voor programma’s waar ik nu mee bezig ben.

GIMP

GIMP is een programma dat je kan gebruiken bij het manipuleren van foto’s. Van het retoucheren van foto’s en het componeren van afbeeldingen tot het reconstrueren van afbeeldingen.

Met GIMP maak je zogeheten Raster-graphics, ook wel bitmaps genoemd. De meeste afbeeldingen die je online op websites tegenkomt zijn bitmaps. En vaak hebben ze de extensie JPG, PNG, GIF of BMP. Een afbeelding wordt opgedeeld in pixels (beeldpunten) en van deze pixels wordt de kleurinformatie opgeslagen. Bij het tonen van zo’n afbeelding worden de pixels simpelweg naar het scherm verzonden en de hoeveelheid pixels bepaald hoe scherp de afbeelding is.

Het nadeel van dit programma is dat de pixels steeds zichtbaarder worden als je ver in gaat zoomen. Bij InkScape daarentegen kan je onbeperkt in- en uitzoomen zonder dat de afbeelding zijn scherpte verliest.

InkScape

InkScape is een grafisch programma dat je kan gebruiken bij het maken van bijvoorbeeld posters, logo’s, comics, graphics en mobile app buttons. InkScape is een vector-programma.

Met InkScape maak je vector-afbeeldingen. In plaats van dat een afbeelding bestaat uit pixels wordt deze opgebouwd met wiskundige formules. Bij een cirkel worden bijvoorbeeld het middelpunt, de straal en een vulkleur opgeslagen.

Het nadeel van vector-programma’s is dat ze niet erg goed zijn in het weergeven van kleurverlopen en filters.

Beide programma’s hebben hun voor- en nadelen. En vooral werken met een vectorprogramma is ingewikkelder dan het werken met een programma zoals GIMP die werkt met rasters en pixels. Aan de andere kant is dit wel weer een mooie uitbreiding van mijn kist vol gereedschap die ik in kan gaan zetten.

Plaats een reactie