Beginnen met een nieuw project

De komende weken ga ik aan de slag met een project dat ik al een tijdje op de plank heb liggen en wat ik nu weer wil oppakken, het maken van een stripverhaal. Ik heb inmiddels een mooi studieboek waarin uitgebreid wordt uitgelegd hoe je zoiets moet aanpakken en software en apparatuur dat ik daarbij kan gaan gebruiken. Ik vind het spannend omdat het iets nieuws voor mij is, maar juist daarom ook hartstikke leuk. En je kan mij ook weer gaan volgen via blogberichten die ik hier ga publiceren. Met daarbij wat ik doe en wat ik heb geleerd daarvan.

Het studieboek dat ik bij dit project ga volgen heet ‘The complete idiot’s guide to Creating a Graphic Novel’, van Nat Gertler en Steve Lieber. Het is een gekke titel, maar de inhoud behandelt wel alle onderdelen van het maakproces van een Graphic Novel. Van het bedenken van het onderwerpen tot het maken en inkleuren van de tekeningen. Het fijne van dit boek is dat dit boek zich niet primair richt op het maken van humorstrips, maar dat je er ook serieuze graphic novels of stripverhalen mee kan maken. Ik ga de komende weken stap voor stap door dit boek heen en op die manier wil ik mijn eerste stripverhaal in elkaar zetten. Dit wil ik verder illustreren met schetsen en tekeningen die ik tijdens het gehele proces maak.

GIMP

Het is altijd kijken hoe het maakproces gaat verlopen. Maar het programma dat ik wil gaan gebruiken bij het maken van de uiteindelijke tekeningen voor de strip is GIMP, waar ik eerder al een blog over heb geschreven. Het lekkere van dat programma is dat ik tekeningen bijvoorbeeld in lagen kan opbouwen. Het enige limiet daarbij wordt bepaald door het geheugen van je computer. Hieronder laat ik in vier eenvoudige plaatjes zien hoe zoiets werkt.

Het voordeel daarvan is dat je mooi een tekening kan opbouwen en daarbij bijvoorbeeld wijzigingen in laag 2 kan aanbrengen zonder dat het onbedoelde gevolgen heeft voor de andere lagen. Bijvoorbeeld dat je iets anders per ongeluk weggumt. Op deze manier, en met allerlei verschillende tools, heb ik de onderstaande tekening gemaakt. Ik heb eerst een schets geïmporteerd in GIMP en daarna de tekening in lagen opgebouwd. Iedere kleur kreeg een eigen laag. Vooralsnog ben ik van plan om de tekeningen voor de strip op dezelfde manier op te gaan bouwen.

Dit is een van de eerste oefeningen met de tekenpad die ik een paar weken geleden heb aangeschaft. Met deze pad en bijbehorende pen kan ik veel beter tekenen in GIMP dan via de touchpad of muis van mijn computer.

Als inspiratiebron voor verhalen voor de strip heb ik op mijn computer een ‘spark file’ aangemaakt. Dat is een bestand waarin ik alles opschrijf en opsla dat ik mogelijk kan gebruiken ter inspiratie. Muziek die ik hoor, het bezoeken van een café of een museum, een wandeling door de stad, berichtjes in de krant. Van stukjes tekst tot schetsen die ik maak en foto’s van landschappen of voorwerpen die ik tegenkom.

Vanaf volgende week ga ik echt aan de slag met dit nieuwe project. Tot dan!

Plaats een reactie