Werken met GIMP

In augustus ben ik begonnen met het lezen van de handleiding van GIMP, een grafisch programma voor digitale beeldbewerking. Ik krijg steeds meer in de gaten wat ik er allemaal mee kan doen en tijdens het lezen ben ik aan het bedenken wat ik er als eerste mee wil gaan doen. En je kan mij daarbij weer stap voor stap gaan volgen.

Een van de dingen die je met GIMP kan doen is het bewerken van foto’s. Van het kantelen van foto’s die een beetje scheef zijn en het bewerken van iets onderbelichte of overbelichte foto’s tot het spelen met de kleuren of het gebruiken van allerlei filters. Van het subtiel bijwerken van foto’s tot helemaal losgaan door bijvoorbeeld één specifieke kleur naar voren te halen. En ik ben aan het uitzoeken waar allerlei hulpmiddelen in het programma te vinden zijn, zoals hulplijnen en grids. Maar ook verschillende manier van selecteren. Het is echt een feestje om hier weer mee bezig te zijn. Vooral als ik het weer ga combineren met het maken van foto’s met mijn digitale camera die ik een aantal jaren geleden veelvuldig gebruikte. De camera ligt aan de oplader en ik ben van plan om er binnenkort weer mee op pad te gaan.

Zoals ik in het vorige blogartikel al verteld ben ik sowieso van plan om meer op onderzoek uit te gaan. In een boek over grafische vormgeving las ik over het maken van een inspiratielogboek vol met aantekeningen, in tekst en beeld, over boeken die ik lees, documentaires die ik kijk, muziek die ik beluister, musea en cafés die ik bezoek, et cetera. Ik ben er op teruggekomen om het volledig digitaal te gaan doen. Bij digitaal materiaal is het natuurlijk het handigste om het ook digitaal te verzamelen. Maar bij andere dingen blijf ik het heerlijk vinden om het fysiek in handen te hebben. Om een boekwerk open te kunnen slaan en er doorheen te bladeren. Vooralsnog ben ik van plan om er een multomap voor te gaan gebruiken.

Werken in lagen

Bij tekenen en schilderen werk je in lagen waarbij je steeds over de vorige laag heen gaat. Daarbij reageren de lagen op elkaar om zo een bepaald effect te realiseren. Hetzelfde kan je ook doen bij grafische programma’s zoals GIMP. Je begint met de achtergrond en vervolgens bouw je een project op door steeds weer een nieuw laagje er aan toe te voegen. Een laagje met bijvoorbeeld een foto, of met letters, of een al dan niet half transparant figuur. Er is van alles mogelijk. Met allerlei functies kan je de lagen op elkaar laten reageren, je kan filters erin gebruiken. Met het lezen van de handleiding heb ik een aantal basisfuncties ontdekt, maar zoals zo vaak leer je zulke gereedschappen en technieken het beste kennen door er mee te gaan experimenteren.

Op die manier heb ik ook de onderstaande afbeelding gemaakt, kijken wat er gebeurt als ik verschillende dingen met elkaar combineer.

Door het werken met lagen kan ik ook allerlei andere technieken meenemen bij het maken van afbeeldingen. Het traditionele analoge tekenwerk en bijvoorbeeld het maken van mooie, al dan niet abstracte, aquarellen en olieverf-/acrylschilderijen. Dingen die ik kan inscannen en als een van de lagen weer kan meenemen in een digitaal werk.

Nu ik een groot deel van de handleiding heb gelezen ga ik beginnen met de eerste projecten waarbij ik GIMP ga gebruiken. Daarnaast ben ik van plan om in de toekomst meer van dit soort open-source software te gaan gebruiken bij het maken van kunstzinnige werken. Ik vind het hartstikke leuk dat ik op deze manier mijn opleiding CMD voor weer een groter deel kan inzetten bij het maken van kunstwerken.

Plaats een reactie