Terug naar design

Vorige maand kwam ik in de Haagse bibliotheek het boekje ‘tekenen en illustreren’ tegen van Helen Birch. In dit boekje worden allerlei inspirerende voorbeelden van tekeningen en illustraties getoond waarbij soms gebruik is gemaakt van een combinatie van materialen zoals potlood, inkt en viltstift met digitale middelen. Dit boekje heeft mij geïnspireerd om alle aspecten van mijn opleiding Communication and Multimedia Design in mijn werk te gaan verwerken, en zo ben ik dan weer bij het grafisch ontwerpen terecht gekomen. Ik ga weer aan de slag met design.

Ook weer in de Haagse bibliotheek ben ik het boek ‘Grafisch Ontwerpen, Handboek voor grafisch design en nieuwe media’ tegengekomen. En vooral dat laatste triggerde mij. Op de Haagse Hogeschool ben ik op verschillende manieren in aanraking gekomen met design. Ten eerste in de vorm van marketing, promotie en communicatie. En ten tweede in de vorm van het ontwikkelen van design voor multimediale toepassingen. Hoofdzakelijk op het gebied van nieuwe media, maar ook print kwam voorbij. De opleiding heb ik afgerond in 2009. Sindsdien heb ik andere dingen gedaan, en de afgelopen tijd ben ik na gaan denken over hoe ik toch de kennis van mijn opleiding zou kunnen toepassen in het werk dat ik doe. Het is zonde om het in mijn hoofd op de plank te laten liggen.

Stap voor stap ben ik gaan kijken hoe ik componenten zou kunnen gebruiken in mijn huidige tekenwerk. En nu ben ik tot het besluit gekomen om het volledig te integreren. Om mijn tekenwerk in te zetten bij het ontwikkelen van design. Daarbij werkend in opdracht, maar ook vrij werk maken waarbij ik zelf het onderwerp, of vraagstuk, kies en daar een design voor ga ontwikkelen. En dat dan weer te presenteren aan het grote publiek. Én daarbij niet alleen vasthoudend aan nieuwe media, maar ook werken met traditionele media en kijken hoe dat werkt, uit het voor mij bekende hokje stappend.

Grafisch design en nieuwe media

Op dit moment ben ik twee dingen aan het doen. In de eerste plaats ben ik het eerder genoemde handboek over grafisch design en nieuwe media aan het lezen. Het boek is opgedeeld in acht modulen waarvan ik nu de eerste, over onderzoek en concepten, heb gelezen. Het mooie daarbij is dat hierbij veel kennis weer wordt opgefrist die ik eerder heb opgedaan tijdens mijn opleiding aan de Haagse Hogeschool.

Een voorbeeld daarvan is het brainstormen, vrijuit associëren en het combineren van ideeën. Lineair redeneren en lateraal denken. Of het afstemmen van visuele retoriek op de rol die het moet vervullen en de theorie achter symbolen. Over kennis over je doelgroep en welke betekenis je doelgroep bijvoorbeeld koppelt aan een bepaalde kleur, waar je rekening mee moet houden bij de kleuren die je in je ontwerp gaat toepassen.

Het op onderzoek uit gaan. In cafés, musea en winkels. Luisterend naar nieuwe en onbekende muziek. Het lezen van boeken en bekijken van documentaires. En dat allemaal bij elkaar brengen in een soort inspiratieplakboek. Bedoeld om in te bladeren als je op zoek bent naar inspiratie. Dit kan natuurlijk ouderwets in een fysiek boekwerk, maar ik wil dit digitaal gaan doen. Zodat ik ook bijvoorbeeld makkelijk foto’s erin kan opnemen, interessante digitale knipsels en dergelijken.

Ook ben ik online instellingen en bedrijven, magazines en vormgevers gaan volgen om te kijken wat zij allemaal aan het doen zijn. Leuk en voor mijzelf ook inspirerend. Het doet mij ook denken aan de colleges op de hogeschool waarin aandacht werd besteed aan interessante campagnes.

GIMP

Naast het lezen van het bovenstaande boek ben ik ook bezig met het leren gebruiken van het open-source programma GIMP, een grafisch programma voor digitale beeldbewerking. Voor nu wil ik bijvoorbeeld potlood, inkt, fineliner en verf gaan combineren met open-source software. Ik wil daar ook aandacht aan gaan besteden hier op mijn weblog, naast blogs over tekenen en schilderen. In de toekomst gaan daar wellicht ook andere programma’s bij komen.

Het gave van dit alles vind ik dat het een combi is van wat ik heb geleerd op mijn opleiding, het tekenen dat ik heb geleerd als autodidact en nieuwe kennis die ik ga opdoen. Het betekent ook een verandering van de focus van mijn website en de blogberichten, al blijft het creatieve werk de rode lijn vormen. Ik ga jullie meenemen in alle onderdelen van het werk, van de eerste inspiratie tot het eindproduct. En jullie ook inzicht te kunnen geven in wat ik allemaal heb geleerd op de hogeschool. Sowieso ga ik binnenkort beginnen met het ontwikkelen van mijn eerste vrije werk op dit gebied en ga ik jullie weer stap voor stap meenemen, zoals ik dat eerder heb gedaan bij het tekenwerk. En tussendoor blijven er ook blogs verschijnen over het tekenen en schilderen. Dat kan ik allemaal gebruiken bij het designwerk en dus komt ook dat allemaal terug.

Tot de volgende keer!

Plaats een reactie